~~Kempen Istimewa~~

Tuesday, August 24, 2010

Sahutan Azan 24 Jam

Tahukah anda??

azan dikumandangkan setiap detik dalam masa 24 jam di seluruh dunia..subhanallah..ak pn baru taw setelah melihat iklan di Astro Oasis tdi..begitu ku xsangka..mungkin byk bnde lgi yg kte masih tidak tahu tntg kebesaran Allah..so marilah bace petikan seterusnya bagaima azan itu berkumandang dan sersahutan di seluruh dunia..

apekah negara yg trlatak di timur dunia?? hah cpat tgk peta dunia..ape2? ?Indonesia? em btul2..maka dgn itu, setelah waktu fajar tiba, kira2 jam 5.30 pagi(waktu tempatan) azan Subuh telah mula berkumandang bermula di bahagian timur Indonesia.. proses ini berlanjutan pula ke bahagian barat kepulauan Indonesia..perbezaan masa antara timur n barat Indonesia ialah 90 minit..

belum pun selesai laungan azan di Indonesia, azan telah dikumandangkan oleh bilal2 di Malaysia..kemudian bersahutan pula di Burma selepas 1 jam azan di Jakarta, kemudian ke Dakka(ibu kota Bangladesh)..setelah itu, berlnjutan ke bhgan barat India, dan seterusnya seluruh India..

walaupun azan di Pakistan belum berakhir, tetapi telah mula brkumandang di Afganistan dan Muscat..prbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad ialah 1 jam..kemudiannya brkumandang di Hijjaz al Muqaddas yg trdapat 2 kota suci Mekkah dan Madinah..seterusnya di Yaman, Uni Emirat Arab, Kuwait dan Iraq..

kemudian brlanjutan di Syiria, Mesir, Somalia dan Sudan..prbezaan waktu antra barat dan timur Turki adalah 90 minit..seterusnya berlnjutan ke seluruh Afrika..laungan yg bermula dari Indonesia tadi akan berakhir di Pantai Timur Samudera Atlantik dan ini memakan masa selama 9 jam..

dan sebelum azan Subuh ni selesai di Samudera Atlantik, azan Zuhur telah brkumandang di bhgian timur Indonesia..sblum smpai di Dakka, Bangladesh, azan Asar mula brkumandang..stlah laungan di Jakarta selama 90 minit, azan Maghrib pula kedengaran di Sulawesi..dan semasa bilal di Indonesia mengumandangkan azan Subuh, bilal di Afrika mengumandangkn azan Isyak..

so, konklusinya..mmg azan itu brsahutan setiap detik di dunia ni..kalo anak baru lahir pn akan dikumandgkan azan ke telinga bayi itu..spya lahir2 je bayi itu sudah mndgr perkataan yg baik2 sahaja..

mungkin skrg ni kte juga sentiasa menantikan laungan azan terutamanya waktu Maghrib sbb nk teguk air byk2 kn..xelok cam2..seeloknya brbukala dengan kurma atau manisan..em lgi 1..bbrpa hari yg lalu ak tlh brbuka puase dgn Imam Muda Aran..kenal ke x ni?finalis 2..sape xkenal mmg x ikuti rancangan 2..hehe..fuh cair gle ak dibuatnya..dgn melihat ketulusan mukanye n sntiase trsenyum..fenomena ini mmbuatkan hatiku mahukannya..tpi dapat ke?xpela calon suami sepertinya pnjadilah.. sempat gak brgmbar dgnnya..pergh jauh gle jarak kami..letak sorang budak pn muat antra jarak 2..tpi gmbrnye xbley diupload la..takut timbul kontroversi (poyo gle)

Akhir kata, Selamat Menjalani Ibadah Puasa..


No comments: